ΑΡΧΙΚΗ » ΑΘΛΗΤΗΣ » Tραυματισμοί και αποκατάσταση

Tραυματισμοί και αποκατάσταση

Οι τραυματισμοί είναι αναπόφευκτο κομμάτι της ζωής ενός αθλητή και μπορεί να προκύψουν είτε ως αποτέλεσμα ενός ακαριαίου τραυματισμού, είτε λόγω χρόνιας και σταδιακής υπερφόρτωσης των μυών και του σκελετού. Παρότι όμως η αξία της διατροφής στην απόδοση και αποθεραπεία ενός ενεργού αθλητή είναι πια αδιαμφισβήτητη και συνοδεύεται από σαφείς οδηγίες για τις θερμίδες και τα θρεπτικά συστατικά που συνίσταται να καταναλώνονται, δεν συμβαίνει το ίδιο και με τη δίαιτα ενός αθλητή όταν αυτός τραυματιστεί. Εάν και είναι πεδίο ανεξερεύνητο η διατροφή κατά τη διάρκεια της αποκατάστασης από έναν τραυματισμό είναι εξέχουσας σημασίας, ακριβώς διότι κατά την περίοδο αυτή το σώμα χρησιμοποιεί τα δομικά υλικά της διατροφής για να επουλώσει τις «πληγές».

Τι συμβαίνει στο σώμα όταν τραυματιστεί;

Μπορεί κάθε τύπος τραυματισμού να διαθέτει συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, για παράδειγμα τα οστά διαθέτουν έναν πολύ ιδιαίτερο τρόπο αναδόμησης, όμως σε γενικές γραμμές ενεργοποιούνται οι παρακάτω τρεις μηχανισμοί:

1. Φλεγμονή, διάρκεια 1 έως4 ημέρες: Στάδιο απαραίτητο για την κινητοποίηση του οργανισμού κατά το οποίο η αιμάτωση της τραυματισμένης περιοχής είναι περιορισμένη. Μολονότι η φλεγμονή προκαλεί πόνο, πρήξιμο και κοκκίνισμα, λειτουργεί σαν συναγερμός στον οργανισμό δίνοντάς του το έναυσμα για εκκίνηση της επούλωσης.

2.  Πολλαπλασιασμός, διάρκεια 4 έως 21 ημέρες: Η φλεγμονή έχει περιοριστεί και νέα αγγεία, καθώς και συνδετικός ιστός (απαρτιζόμενος κατά ένα μεγάλο ποσοστό από κολλαγόνο) αρχίζουν να δημιουργούνται στην περιοχή. Η ροή του αίματος και των θρεπτικών συστατικών αποκαθίσταται.

3. Αναδόμηση, διάρκεια 21 ημέρες έως 2 χρόνια: Ισχυροποιούνται οι βάσεις οι οποίες τέθηκαν στο προηγούμενο στάδιο με το συνδετικό ιστό να παίρνει την τελική του μορφή, η οποία εάν οι συνθήκες διατροφής και αποθεραπείας είναι οι κατάλληλες, θα είναι το ίδιο ισχυρή με την αρχική.

Ένας αθλητής κατά πάσα πιθανότητα έχει μάθει να πειθαρχεί σε ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα διατροφής το οποίο καλύπτει τις ανάγκες του σε ενέργεια και θρεπτικά συστατικά. Επειδή ένας τραυματισμός μπορεί να προκύψει ακόμα και στους καλύτερους αθλητές, πρέπει να γνωρίζουν πως μπορούν να προσαρμόσουν τη διατροφή τους κατάλληλα. Οι περισσότεροι διακατέχονται από ένα αίσθημα φόβου πως θα πάρουν κιλά, οι πως μύες τους θα γίνουν λίπος και άλλες τέτοιες αντιλήψεις οι οποίες μπορεί να οδηγήσουν σε διατροφικές επιλογές που περισσότερο θα βλάψουν παρά θα ωφελήσουν τη διαδικασία της ανάρρωσης.

Οι δύο βασικότεροι στόχοι της διατροφής κατά την αποθεραπεία ενός αθλητή είναι:

  • Η κατανάλωση της κατάλληλης ποσότητας ενέργειας, δηλαδή θερμίδων.
  • Η κάλυψη των αναγκών σε πρωτεΐνες.

Πηγή: kallistos-oaka.gr

Αξιολόγησε το άρθρο...

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ