ΑΡΧΙΚΗ » ΑΘΛΗΤΗΣ » Άγχος και αθλητισμός

Άγχος και αθλητισμός

Το άγχος έχει εισβάλει σε πάρα πολλούς τομείς της καθημερινότητάς μας. Οι άνθρωποι το βιώνουμε καθημερινά είτε στον επαγγελματικό στίβο, είτε στον κοινωνικό ή οικογενειακό.

Από τα παραπάνω δε θα μπορούσε να λείψει ο αθλητισμός.

Όλοι οι αθλητές έχουν απαιτήσεις από τον εαυτό τους. Στην προσπάθειά τους να υλοποιήσουν το στόχο τους, δημιουργείται το άγχος. Το πώς θα διαχειριστεί ο αθλητής το άγχος του έχει να κάνει με το χαρακτήρα του καθώς και με τις εμπειρίες που έχει βιώσει στο παρελθόν.

Το άγχος είναι αποτέλεσμα πολλών παραγόντων. Πρώτα απ’ όλα έρχεται ο φόβος για την αποτυχία, είτε επειδή στο παρελθόν μπορεί να είχε βιώσει τέτοια είτε γιατί αισθάνεται ότι δεν έχει προετοιμαστεί καλά και φοβάται το επίπεδο των αντιπάλων. Πολλές φορές οι αθλητές αγχώνονται με τους θεατές, τους προπονητές και τους γονείς για να μην τους απογοητεύσουν.

agxos-kai-athlitismos-e-podi-picture-02

Από τα παραπάνω γίνεται αντιληπτό ότι το άγχος πηγάζει από τον ίδιο τον εαυτό μας, τις άσχημες σκέψεις καθώς και την έλλειψη αυτοπεποίθησης.

Απ’ την άλλη πλευρά βέβαια και η παντελής έλλειψη άγχους μπορεί επίσης να οδηγήσει σε άσχημα αποτελέσματα. Η χαλάρωση, αλλά και η αλαζονεία δε φέρνουν την επιτυχία.

Η σωστή «δόση» άγχους όμως, μπορεί να αποδειχτεί δημιουργική. Υπάρχουν λοιπόν «ωφέλιμα επίπεδα άγχους», που μπορούν να μετατρέψουν την αρνητική ένταση σε ενέργεια, κατά τη διάρκεια του αγώνα.

Τα συμπτώματα του άγχους είναι ψυχολογικά και σωματικά. Ανησυχία, σύγχυση, αρνητικές σκέψεις, έλλειψη αυτοσυγκέντρωσης, σε συνδυασμό με ταχυκαρδία, τρέμουλο εφίδρωση ή στομαχικές διαταραχές δημιουργούν το καλύτερο κοκτέιλ για χαμηλές επιδόσεις.

Πώς όμως αντιμετωπίζεται το άγχος;

Καταρχάς, είναι σημαντικό να μπορέσει ο αθλητής να αναγνωρίσει τα συμπτώματα ώστε να μπορεί να τα ελέγξει και να τα αντιμετωπίσει. Οι βαθιές αναπνοές θα τον βοηθήσουν να χαλαρώσει. Ο τρόπος που θα διαχειριστεί τη σκέψη του θα τον βοηθήσει να ελέγξει τα επίπεδα άγχους. Δεν πρέπει δηλαδή να σκέφτεται τους αντιπάλους ή το αποτέλεσμα, αλλά να συγκεντρωθεί στις δικές του επιδόσεις. Κατά τη διάρκεια του αγώνα δεν πρέπει να αναλογίζεται τις λάθος κινήσεις που μπορεί να έχει κάνει, γιατί έτσι χάνει την συγκέντρωσή του. Μπορεί όμως να βάλει στο μυαλό του παλαιότερες επιδόσεις ώστε να γεμίσει με αυτοπεποίθηση.

Βέβαια για την αντιμετώπιση του άγχους, ο αθλητής θα πρέπει να δουλεύει καθημερινά τις τεχνικές χαλάρωσης, ώστε να συνηθίσει σταδιακά. Η αντιμετώπιση δεν μπορεί να γίνει από τη μια μέρα στην άλλη.

Κλείνοντας πρέπει να τονίσουμε το εξής: Οι άλλοι μας βλέπουν όπως εμείς θέλουμε να μας βλέπουν. Άρα είναι στο χέρι μας να δημιουργήσουμε θετική ψυχολογία η οποία θα πηγάζει από μέσα μας και θα γίνεται εύκολα αντιληπτή από τους γύρω μας.

Αξιολόγησε το άρθρο...